Branża e-commerce w ostatnich latach notowała w Polsce oszałamiające wzrosty. Według badania „E-commerce w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Gemius jej wartość osiągnęła już 100 mld zł i prognozuje się jej dalszy dynamiczny rozwój. Popularność sklepów internetowych zwiększyła się w dodatku w trakcie pandemii i prawdopodobnie jest to stały trend. W tym internetowym, sprzedażowym torcie wciąż pozostało zatem wiele porcji do podziału. Jak założyć, przynoszący zyski sklep internetowy?
1. Liczy się pomysł
W biznesie wszystko zaczyna się od dobrego pomysłu. W pierwszym kroku warto zastanowić się nad asortymentem, a także stworzyć biznesplan, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć zaufanie konsumentów. Nie warto powielać tego, co już istnieje, a zaproponować nową jakość. Nie istnieje uniwersalna droga do sukcesu, co tak naprawdę oznacza dobrą wiadomość dla kreatywnego przedsiębiorcy. Z kolei w pozostałych krokach znajdują się czynności, które są niezbędne, aby rozpocząć działalność sklepu.
2. Wybór platformy e-commerce i jej personalizacja
Kluczowe znaczenie ma wybór platformy e-commerce. Jest on bardzo szeroki. Ważne, aby wybrać platformę, która pozwoli na:
- szybkie wdrożenie,
- sprawne wysyłki,
- łatwą integrację z systemami płatności,
- szybkie wprowadzanie produktów do sklepu,
- możliwość skorzystania z własnej domeny,
- czytelne raportowanie na temat sprzedaży,
- wygodne zarządzanie stanami magazynowymi.
Platforma powinna też pozwalać na łatwą konfigurację zgodnie z zasadami User Experience, by strona była przyjazna klientom i umożliwiała szybkie przejście przez ścieżkę zakupową.
3. Wybór optymalnego operatora płatności
Zwieńczeniem udanej transakcji jest wykonanie, przez klienta, płatności. Właściciele sklepów internetowych korzystają w tym zakresie z pomocy operatorów, takich jak Przelewy24 (P24). Operator poza brakiem zbędnych kosztów i szybką implementacją systemu w sklepie, musi zapewniać dostęp do wszystkich preferowanych przez klientów metod płatności, do których należą:
- BLIK,
- przelewy online,
- płatności kartą,
- tradycyjne przelewy toniczne,
- raty online,
- płatności odroczone,
- w razie potrzeby – płatności walutowe.
Więcej na temat dostępnych metod płatności online można przeczytać na stronie – https://www.przelewy24.pl/.
4. Preferowane przez klientów opcje dostawy
Na podobnej zasadzie należy wybierać opcje dostawy. Klienci mają w tym zakresie swoje wyraźne preferencje. Do standardowych usług należą oczywiście przesyłki kurierskie, paczkomaty, przekazy pocztowe, odbiór osobisty czy odbiór w placówkach partnerskich. Wielu klientów wciąż docenia przesyłki za pobraniem. W zależności od branży warto zastanowić się nad możliwością wysyłki towaru za granicę – to kolejna grupa potencjalnych klientów. Jednocześnie, integracja z platformami kurierskimi pozwoli na zautomatyzowanie nadawania przesyłek, co przełoży się na ogromną oszczędność czasu.
5. Regulamin sklepu internetowego
Pracując nad kwestiami technicznymi, nie wolno zapomnieć o aspektach formalnych. Dotyczą one między innymi regulaminu e-sklepu. Często można skorzystać z gotowych szablonów oferowanych przez wybraną platformę e-commerce. Regulamin nie może być tworzony zupełnie dowolnie – należy wziąć pod uwagę prawa konsumentów. Kolejnym formalnym obowiązkiem jest zadbanie o politykę prywatności.
6. Promocja e-sklepu
Dobrze przygotowany biznes e-commerce wymaga jeszcze promocji. Potencjalna skuteczność wybranych form marketingu internetowego w dużej mierze zależy od branży i charakteru działalności. Nawet najciekawsza, atrakcyjna cenowo oferta nie obroni się sama – konsumenci nie dostrzegą jej w szumie reklamowym. Dlatego, rozpoczynając działalność w biznesie e-commerce należy zarezerwować początkowy budżet na reklamę. Jej uzupełnieniem są darmowe formy promocji, na przykład w mediach społecznościowych.
Korzystając, z wyżej wymienionych wskazówek jak założyć swój sklep internetowy, będziesz mieć pewność, że żadna istotna czynność nie została pominięta. A to może przełożyć się na Twój sukces w świecie e-commerce. Do dzieła!