Wszystko zależy od profesji jaką wykonujemy, ale w każdej pracy – prędzej czy później – nastąpi taki moment, kiedy będziemy mieli kontakt z klientem. Niezależnie od tego, czy jest to praca z klientem, którą wykonujemy w ramach własnej działalności gospodarczej i tego, czym w zasadzie się zajmujemy, czy pracujemy w handlu i obsługa klienta to jeden z naszych podstawowych – o ile nie głównych obowiązków.
Nie dla wszytskich
Praca z klientem, czy też po prostu z drugim człowiekiem dla wielu jest czymś zupełnie naturalnym. Spora część osób jednak nie wyobraża sobie siebie w pracy, która polega głównie na kontakcie z klientem i pracy z nim. Zwykle są to osoby introwertyczne, które nie przepadają za zbyt dużym kontaktem z ludźmi i lepiej czują się, kiedy mogą pracować sami – są wtedy bardziej kreatywni, mają lepsze pomysły, a co ważniejsze – lepsze samopoczucie, kiedy wiedzą, że są zdani tylko na siebie i to od nich zależy ich sukces.
Ludzie bywają różni, dlatego praca z klientami często wiąże się z dużym stresem. Niektórych sytuacji nie da się przecież przewidzieć, a często od pracownika wymagają tego klienci. Nie warto jednak traktować klientów „z góry”. To właśnie dzięki nim firmy mogą na siebie zarabiać, bo gdyby nie klienci, to nikt nie kupowałby produktów ani usług, które dana firma oferuje.
Profesjonalny kontakt
Warto więc postarać się o to, aby kontakt z klientem był jak najbardziej profesjonalny. Starajmy się traktować innych dokładnie tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Nikt przecież nie chciałby być oszukany przez drugiego człowieka, dlatego warto w kontakcie z klientem być szczerym i rzetelnym. Nie powinniśmy ukrywać różnych faktów, czy przekłamywać rzeczywistości. Warto przecież pamiętać, że jeśli klient zostanie przez nas obsłużony prawidłowo i będzie jak najbardziej zadowolony z usługi czy z produktów, które mu daliśmy, to zwykle do nas wróci lub poleci naszą firmę innym. A „poczta pantoflowa” często jest najlepszą reklamą naszego biznesu. Jeśli możemy skorzystać z usług firmy, która ma dobre opinie i którą polecają nam nasi bliscy i znajomi, a z firmy, której nie znamy i o której nic nie wiemy – prawdopodobnie wybierzemy jednak tę pierwszą.
Nie traktujmy klientów jak wrogów. Przychodzą do nas przecież nie po to, żeby utrudniać nam życie, ale żeby dać nam zarobić, skorzystać z usług naszej firmy, tego co oferujemy. W pracy z klientem najważniejsze jest, aby się wzajemnie zrozumieć, tak by nie doszło między nami do nieporozumienia, a co za tym idzie – zwykle niezadowolenia klienta z usługi, czy produktu, który zaoferowaliśmy.